Zweden (2013)

Klik hier voor het programma boekje van Zweden.

Zaterdag 27 april & zondag 28 april, Het Begin..

Zaterdag 19.00 uur is tijd waarop het grote avontuur begon, met een lange maar gezellige busrit naar Zweden. Gelukkig hadden we stapels dvd`s en spelletjes om ons mee te vermaken. De tijd vloog voorbij en rond 5 uur `s ochtends reden we Zweden al binnen, waar we werden verwelkomd met een prachtig uitzicht. We reden namelijk over de 16 km lange Sontbrug die Kopenhagen en Malmo verbindt. De zon begon net op te komen en dit zorgde voor een prachtig plaatje. Het merendeel van de reizigers lag echter vredig de binnenkant van hun ogen te bekijken. Omdat de reis zo voorspoedig verliep, kwamen we ver voor de verwachte aankomsttijd aan in onze eerste stad van bestemming: Goteburg. De rest van de dag hadden we vrije tijd om dit stadje te bekijken, onszelf te vermaken en vooroodelen over Zweden te bevestigen/ontkrachten. Onze eerste dag eindigde met een heerlijk diner en een diepe slaap, maar niet voordat we even gebuurt hadden bij de ganggenoten en even met de eigen kamergenootjes hadden gekletst.

Maandag 29 april, Universiteit Goteborg

`s Ochtends werden we met de bus naar de universiteit van Goteborg gebracht. We begonnen met een uitgebreide lezing over Environmental Sciences, een masteropleiding die ze op de universiteit aanbieden. Aansluitend zijn we naar de kassen van de botanische tuinen begeleid, waar we een kort inleidend praatje kregen over de geschiedenis van de tuinen en we gewezen werden op enkele opvallende aspecten van de tuinen: naast ongeveer 1500 soorten orchideeën en een grote collectie vleesetende planten, waren er ook enkele soorten planten die niet meer in het wild te vinden zijn. Na de kassen liepen we door de botanische tuin zelf. De tuinen besloegen 45 hectaren van het totaal 175 hectare grote terrein. In de tuinen waren haast alle soorten Rododendron die wereldwijd te vinden waren en een totaal van 16.000 verschillende plantensoorten aanwezig. De dag op de universiteit werd afgesloten door een viertal lezingen van verschillende sprekers over verschillende onderwerpen. Waar het ochtendprogramma voornamelijk ecologisch was, was het middagprogramma medisch en moleculair toegespitst.

`s Avonds gingen velen gezellig uit eten bij een Italiaans restaurantje. Anderen gingen gezamenlijk in de keuken van het hostel lekker wat koken. Naderhand werden veel spelletjes gespeeld en gingen sommigen nog naar een cafe in de buurt.

Dinsdag 30 april, Tiveden National Park

Dinsdagochtend vertrokken we al om acht uur met de bus richting Stockholm. Voordat we vertrokken, hadden we de bus versierd in uitbundig oranje en rood-wit-blauw om ook in Zweden de troonwisseling te vieren. Rond het middaguur kwamen we aan in Tiveden. Een week van tevoren was de weg echter nog niet ijsvrij en was het nog maar de vraag of we met de bus de bestemming konden bereiken. Belangrijk is dat dit nationaal park zoveel mogelijk in zijn natuurlijke staat wordt gehouden. Eens per jaar wordt het wandelpad enigszins leeggemaakt, maar afgezien van dat is het de bedoeling dat de natuur haar eigen gang gaat. Opvallend is dan ook, dat er veel meer omgevallen bomen liggen in vergelijking met Nederland. Na het wandelen en het lunchen in het prachtige park, kwamen we weer aan bij de bus. Na het bedanken van de gids voor de mooie tocht, stapten we met zijn allen de bus weer in en reden we linea recta naar Stockholm! Waar we `s avonds in "The Lion Bar" de troonwisseling toch nog hebben kunnen vieren (incl. Wilhelmus!).

Woensdag 1 mei, Culturele tour Stockholm en vrije middag

De eerste dag in Stockholm begon vroeg. Voor vandaag stond een stadstour door Stockholm op het programma, met een Nederlands sprekende Zweedse gids. Deze culturele tour begon bij het Stadshusparken aan het water. In dit gebouw wordt na de uitreiking van de Nobelprijs het feestbanket gehouden. Het is een groot gebouw met veel details en je hebt vanuit de tuin een prachtig uitzicht over de verschillende eilanden waarop Stockholm is gebouwd. Naast het gebouw staat een monument voor Birger Jarl, de oprichter van de stad. Vervolgens zijn we verder gelopen langs het water en liepen langs meerdere belangrijke gebouwen, zoals het oude badhuis, de opera en het huis van de minister-president. In de buurt van deze gebouwen ligt overigens de sluis die het zoete water van de iets hoger gelegen meren aan de ene zijde van de stad scheidt, van de zee aan de andere zijde. Als afsluiting van een mooie en interessante tour hebben we met zijn alle in een klein cafeetje typisch Zweeds geluncht. Hierna hadden we een vrije middag om Stockholm zelf te ontdekken.

Donderdag 2 mei, Uppsala

Donderdag werden we opgewacht bij het academisch ziekenhuis van Uppsala, waar we zes verschillende presentaties van het Department Women`s and Children`s Health bij hebben gewoond. Deze presentaties hadden als doel ons te laten zien wat voor onderzoek er gedaan wordt en wat wij als biologiestudenten later misschien ook zouden kunnen gaan doen. De eerste lezing werd gegeven door Dick Schijven, een masterstudent Medische Biologie aan de Radboud Universiteit, die als Erasmusstudent in Uppsala verblijft. Hij doet onderzoek naar te groot geboren baby`s en de genexpressie die hierbij hoort in de placenta. Daarnaast gaf hij ons een idee hoe het is om als student in Uppsala te studeren en te wonen. Na een uitgebreide lunch heeft Dick ons naar het Natuur Historisch Museum geleid, waar wij twee uur de tijd kregen om de zeer diverse tentoonstelling te bekijken. In het museum werden voornamelijk geprepareerde of in formaline geconserveerde dieren tentoongesteld. Vooral de botten van de kaak van een walvis waren erg indrukwekkend. Als laatst hebben we nog een kleine rondleiding door Uppsala gehad, die door Dick geleid werd en waar we de kerk en de mooie, oude universiteit hebben gezien.

Vrijdag 3 mei, Tyresta National Park

De vrijdag was een drukke dag voor de BOSsers: niet alleen een lange wandeling door een mooi natuurpark, maar ook een gezellig avondje stappen stond op het programma! Tyresta National Park is een van de 29 nationale parken van Zweden. De invloed van de mens op het park is minimaal: alleen omgevallen bomen die over de paden liggen worden verwijderd, maar voor de rest mag de natuur doen wat zij wil. Doordat er weinig menselijke invloeden zijn, is er een grote diversiteit aan dieren en planten, die anders niet of in veel mindere mate voor zouden komen. Dit werd ons snel duidelijk toen we aan de wandeling van 3 uur begonnen. Na nog geen 5 minuten lopen werden onze klim en klauter vaardigheden op de proef gesteld: omgevallen bomen, rotsen en heuvels maakten ons duidelijk dat we met een echt oerbos te maken hadden. Verderop in de wandeling werd ons duidelijk dat de fauna rijk aanwezig was: naast beverdammen, slangen, kikkers, slangen die kikkers opeten en spechten. Toen we op de helft van de wandeling waren, kwamen we aan op het meest indrukwekkende deel van de wandeling: het resultaat van een grote bosbrand die in 1999 4,5 km2 aan bos heeft vernield. De grote leegte en dode bomen die enkel aanwezig was, maakte een grote indruk op iedereen.

Zaterdag 4 mei 2013, Elk begin kent zijn einde

Zaterdag was onze laatste dag in Zweden. Zaterdagavond zouden we weer naar huis gaan en daarmee was onze reis ten einde. We hadden echter de rest van de dag nog om nog allerlei zaken te bewonderen in Stockholm. Omdat het onze laatste dag was, mocht iedereen zelf kiezen aan wat voor activiteiten hij of zij zou deelnemen. Vanwege deze eigen invulling heeft niet iedereen hetzelfde meegemaakt als de ander. Er ging een groep naar het veelzijdige museumeiland Djurgarden, maar er waren ook mensen die bijvoorbeeld de Tyska kyrkan (de Duitse kerk) bezochten in Gamla Stan (de oude stad). Maar ook deze dag was, net als alle anderen, te snel voorbij. Het was in ieder geval een mooie reis.