Engeland (2015)

Klik hier voor het programma boekje van Engeland.

Klik hier om de derde voorlichting van de reis naar Engeland te bekijken!

Zondag 3 mei

De eerste dag op Engelse grond! De dag begon lekker vroeg, met de aankomst van de boot in Hull om 08:00. Hierna kon iedereen nog een beetje uitslapen in de bus die in de richting van Lake District vertrok. Eenmaal aangekomen in Lake District werden we verwelkomd door onze twee gidsen Jill&Jill die ons, ondanks de kou en regen, alles over dit mooiste en grootste natuurpark van Engeland wilden vertellen. Helaas konden we vanwege het weer niet de oorspronkelijke route lopen, maar het alternatief was nog steeds prachtig!

Lake District is gelegen in het noordwesten van Engeland bevat de hoogste bergen en diepste dalen. Het park heeft een groot scala aan bijzondere flora en fauna, waaronder de grootste rode eekhoornpopulatie van Engeland. Ook bevinden zich in het park mooie idyllische dorpjes, waaronder Windemere, waar we ook doorheen zijn gelopen. In de wijd uitgestrekte meren bevinden zich soms ook eilanden en met de mist van die ochtend zorgde dit voor prachtige mysterieuze plaatjes.

Windemere is het grootste meer en heeft zich gevormd in de ijstijd. Het bevat ongeveer 18 eilanden die nog wel ‘Holmes’ worden genoemd. Dit naar de oude Noorse benaming van de Noormannen die ooit in dit gebied te vinden waren. Sommige mensen geloven dat het meer een soort monster bevat, denk aan het monster van Loch Ness, deze wordt ‘Bownessie’ genoemd. Wij zijn hem niet tegengekomen!

Deze dorpjes en natuurlijk het park zelf zorgen voor veel toerisme en dus inkomsten. Dit is belangrijk om het park goed te kunnen onderhouden zei Jill. Tegelijkertijd zorgt teveel toerisme ook voor schade aan bijvoorbeeld de grond door welbezochte wandelpaden.

Echter vertelde Jill dat de rode eekhoorns wel bedreigd worden door de grijze eekhoorns, een grotere Amerikaanse exoot. Verder zijn er veel schapen te vinden, die vroeger vooral voor de wol, maar tegenwoordig voor het vlees worden gehouden.

Voor de lunch zochten we een mooi plekje aan het water om onze luxe belegde stokbroodjes op te eten. Gelukkig brak zelfs de zon nog even door, wat een prachtig gezicht gaf met haar stralen over het water.

Na de lunch bracht de bus ons naar ons hostel in Liverpool, waar we de avond vrij hadden. Er was genoeg te zien in Liverpool, bijvoorbeeld de specifieke kledingstijl die de mensen hadden. Voor het avondeten kregen we een heerlijke curry in een nabijgelegen restaurant.

Maandag 4 mei

We hebben op maandag 4 mei onder andere een bezoek gebracht aan het World Museum in Liverpool. In 2005 is er een heropening geweest van het museum en sindsdien heeft het de naam World Museum gekregen. Het museum heeft  drie tentoonstellingen: Astronomy, Space and Time; Human History en Natural History. Op de afdeling Natural History is een grote verzameling aan opgezette dieren en fossielen te zien, erg interessant voor biologen natuurlijk. Behalve dode dieren zijn er ook levende dieren te zien in het museum, we hebben namelijk ook bezoek gebracht aan het aquarium op deze afdeling. In het aquarium zijn veel vissen te zien, maar ook zeesterren en  andere soorten waterdieren. Er is ook een bug house aanwezig in het museum waar men verschillende levende en opgezette insecten kan zien.
Op de afdeling Human History zagen we een tentoonstelling van veel wereldculturen bij elkaar. Zo waren er van iedere continent een aantal historische culturele objecten te aanschouwen. In de Ancient World galerij was een deel van de tentoonstelling gewijd aan het Romeinse rijk, maar het grootste deel van deze tentoonstelling ging over het oude Egyptische rijk. Er waren veel historische voorwerpen aanwezig en ook een aantal mummies.
Na het museum bezoek hebben we de stad Liverpool zelf ontdekt. We hebben onder andere gewandeld tussen de hoge gebouwen in het financial district en de haven bezocht. Het was een erg levende en drukke stad wat we in eerste instantie niet hadden verwacht. Na wat gewandeld te hebben zijn we naar de binnenstad gegaan en hebben we wat gewinkeld. Alle beroemde ketens waren aanwezig in het centrum van Liverpool en het was erg modern. Er waren bijna geen oude gebouwen meer te bekennen uit de industriële tijd van de stad.
’s Avonds zijn we nog even ergens gaan eten en zijn we terug gegaan naar het hostel waar we verbleven. De meesten zijn hierna het uitgaansleven van Liverpool gaan verkennen wat exact hetzelfde bleek te zijn als dat wat te zien is in een programma als Geordie Shore. Wat oudere vrouwen met hakken die langer waren dan hun rokje en even de schilderwinkel hadden bezocht. Het oogde voor ons heel ongewoon. Uiteindelijk was Liverpool onverwachts toch een hartstikke leuke stad.

Liverpool, daar waar het allemaal begon. Niet alleen was het de eerste stad waar de BOSsers hun culturele hart op konden halen, maar ook de stad waar ‘The Beatles’ hun oorsprong vond. Deze band staat bekend als een van de meest invloedrijke bands van de popmuziek. Vandaar dat we een bezoek hebben gebracht aan ‘The Cavern’. Deze nachtclub was dé plaats waar de Beatles optraden in hun beginjaren. Dit stukje cultuurerfgoed konden wij natuurlijk niet overslaan in onze Liverpool toer. De originele club werd in 1973 gesloten, in 1984 kwam er een heropening. Achter het podium van de club is een muur te zien met daarop artiesten die er opgetreden hebben. Buiten staat een beeld ter nagedachtenis van John Lennon, een van de bandleden van de Beatles. Er zijn vandaag de dag nog altijd veel live optredens van bekende bands.

Dinsdag 5 mei

Dinsdagochtend vroeg vertrokken we met de bus vanuit Liverpool naar het natuurpark Wye Valley National Park. Aangekomen in het schitterende park, hebben we het park eerst verkend door middel van een kanotocht door het gebied. De rivier Wye vormt de scheiding tussen Wales en Engeland en is de vijf na grootste rivier van het land. De Wye werd vroeger veel gebruikt voor transport per schip, dit is de industrialisatie van het gebied in die tijd sterk ten goede gekomen. Deze dagen wordt de rivier er niet meer voor gebruikt, omdat de waterstand van de rivier zeer laag is. Vroeger moest er soms zelfs gewacht op de regenval, zodat de schepen een dag later weer verder konden varen. Tijdens de kanotocht zijn er vele zwanen waargenomen, die naar alle verwachting in de broedperiode zaten. Zij waren erg beschermend naar het nest toe. De natuurlijke oevers van de rivier leken een geschikte plek te zijn voor broedplaatsen van verscheidene dieren.Na de kanotocht hebben we deelgenomen aan een wandeltocht met twee gidsen door het gebied. We begonnen met een steile beklimming van de hoogste heuvel, Coppett Hill, van Wye Valley. Bovenop Coppett Hill had je een prachtig uitzicht over het gebied, met de vele geelgekleurde koolzaadvelden in het dal, waar de rivier Wye kronkelend doorheen liep. Koolzaad wordt hier verbouwd voor de productie van plantaardige olie, de overgebleven vezels van de plant worden gebruikt als voer voor de dieren.

Er is een grote variëteit aan fauna in en rond Coppett Hill. Als je door het gebied wandelt, kom je, volgens de gids, regelmatig een hert tegen of zie je een buizerd vliegen. Helaas zagen wij geen van beide, maar onderweg zagen we wel dat er maatregelen waren getroffen tegen de vraat van deze herten; er waren namelijk lichtdoorlatende holle buizen om de jonge uitlopers van bomen geplaatst om ze op deze manier te beschermen tegen herbivorie. Aan het einde van de wandeling werd er door een oplettende bioloog in het gras nog een ‘’slang’’ gespot. Dit bleek echter een Anguis fragilis te zijn. Oftewel een hazelworm, een pootloze hagedis die vaak voor slang wordt aangezien. Twee belangrijke verschillen tussen de hazelworm en een slang zijn de relatief stijve manier van voortbewegen en de tong die niet zo sterkt gevorkt is als bij een slang.

Na de kanotocht over de Wye en de wandeling rond Coppett Hill zijn we doorgereden naar Londen.

Woensdag 6 mei

Onze regenachtige woensdag ochtend begon met een twee uur durende rondleiding door Londen. Onze tourguide was niemand minder dan Simon Cole. Deze man was zeer vrolijk en vertelde met passie over Londen. We ontmoetten hem op het Trafalgar Square, waar de National Gallery en de St. Martin-in-the-Fields kerk aan liggen en ook het Nelson’s Column.  Nadat hij hier zijn eerste praatje had gehouden, zijn we achter de National Gallery langs gelopen om vervolgens bij China Town te komen. Onderweg gaf hij ons een tip om lekker en goedkoop te kunnen eten in de toch wel dure hoofdstad van Engeland, namelijk in het Wetherspoon restaurant. Ook kwamen we onderweg langs een standbeeld van Charlie Chaplin, die een inspiratiebron voor Simon is. Charlie Chaplin is namelijk een Engelse regisseur, artiest, komiek en acteur.

Vervolgens zijn we via Downingstreet 10 naar de Big Ben en de Westminster Abbey gelopen. De tour eindigde bij het Buckingham Palace, waar we een deel van de wisseling van de wacht hebben gezien.

En natuurlijk bleef het hier niet bij, de reis werd vervolgd naar de faculteit van ‘natural sciences’ van het Imperial College in Londen. Om een goed beeld te creeëren van wat er op deze faculteit werd uitgevoerd kregen 3 korte lezingen over verschillende onderzoeken die door de opgeleiden van het Imperial College worden uitgevoerd. Hier was voor zowel groene als medische biologen wat te vinden wat interessant was. Vervolgens zijn we door het Sir Alexander Fleming building en het Sir Ernst Chain building gelopen en is er in verschillende laboratoria uitgelegd wat voor onderzoek er werd uitgevoerd. Zo werd er in één lab met behulp van zeer krachtige magneten de structuur en volgorde van aminozuren van een eiwit in kaart gebracht. In het andere lab werd meer onderzoek gedaan naar de analyse van bestaande producten, dit werd uitgelegd aan de hand van praktische voorbeelden waardoor het duidelijk werd om te begrijpen en waarvoor het werd toegepast. Bijvoorbeeld om te kijken of verschillende formule 1 teams niet tijdens het seizoen van brandstof verwisselen waardoor ze beter zouden kunnen presteren. Al met al was dit een zeer interessante faculteit en mag ik, in ieder geval voor mezelf en ik denk ook voor de rest van de bosreizigers, concluderen dat het een zeer prestigieuze College is en dat het zijn 2e plek op de QS World University Rankings meer dan waar maakt.

Donderdag 7 mei

Nadat we de dag begonnen waren met “begin de dag met een dansje” zijn we heel gemotiveerd op weg gegaan naar Oxford. Eerst zouden we een bezoekje brengen aan een veldwerkplaats in Wytham Woods waar onderzoek wordt gedaan naar het gedrag van koolmeesjes, en daarna naar de Oxford University waar we een rondleiding zouden krijgen op het St. Hugh College.

Toen we al een tijdje op weg waren stopte de bus plotseling. De weg naar de veldwerkplaats was afgezet waardoor we een omleiding moesten volgen. Deze omleiding bleek echter niet zo geschikt te zijn voor bussen. Eerst konden we de weg niet vinden en vervolgens moesten we over een heel smalle brug. Hiervan verdween zelfs Willy’s altijd aanwezige lach eventjes. Met opperste concentratie wist hij ons over de brug te sturen zodat we uiteindelijk met een enorme vertraging op het veldwerkstation aankwamen.

Hier werden we in groepjes opgedeeld en mochten vervolgens samen met een onderzoeker koolmeesjesnesten bekijken. De onderzoekers tellen elke dag het aantal jongen per nest en volgen hun ontwikkeling om erachter te komen wat de strategie is die koolmeesjes toepassen. Ook wordt er onderzoek gedaan naar de overlevingskans van een koolmees afhankelijk van de afstand tussen het leefgebied van de koolmees en de geboorteplaats. Daarnaast wordt de interactie met andere koolmeespopulaties bestudeerd. Sommige van ons hebben de baby koolmeesjes ook even vastgehouden.
Vervolgens zijn we naar het St. Hugh’s gegaan. Hier hebben we na een uitgebreide lekkere lunch een rondleiding door het college gekregen met de bijbehorende informatie over het onderwijssysteem aan de Oxford universiteit. Hier gelden namelijk niet alleen hele strenge aannamecriteria, maar er zijn ook wekelijkse één op één gespreken tussen de student en de docent en het wonen in een van de vele colleges is verplicht. Hier leven, wonen, eten en leren de studenten. Maar naast alle indrukwekkende gebouwen zagen we ook iets bekends: in Oxford zijn studentenkeukens net zo vies als in Nijmeegse studentenhuizen.
Later in het ‘Department of Zoology’ kregen we naast verse koffie en koekjes de nieuwste onderzoeksresultaten op posters van de afdeling te zien. De rest van de middag hadden we tijd om de stad zelf te bekijken en naast de mooie oude gebouwen van de universiteit ook de ‘Harry Potter- eetzaal’ te zien.

Vrijdag 8 mei

De laatste dag in London begon met een bezoek in het Natural History Museum. Wij konden kiezen tussen twee exposities: “Wildlife Photography of the Year” of “Coral Reefs”.
De expositie Wildlife Photography of the Year liet situaties uit het dagelijkse leven van dieren zien, die je noch als normale mens, noch als bioloog ooit zult waarnemen. Zoals een kwal die in een donker meer blauw schijnt of andere bizarre situaties, zoals een aap met een smartphone. De meeste foto’s waren bekende natuurlijke fenomenen, maar anderen waren door bepaalde invalshoeken of momenten niet herkenbaar. Gelukkig had iedere foto een kleine uitleg die zowel biologische als niet biologische toelichting gaf. Door een combinatie van natuurrampen, wilde dieren en bloemen was het een erg indrukwekkende expositie.

In de expositie Coral Reefs, Secret Cities of the Sea was te zien hoe veelzijdig het koraal is en hoeveel verschillende dieren in het koraal leven. Het koraal is dus erg belangrijk voor het leven in de zee en op het land. Ook werd laten zien hoe het komt dat het zo slecht gaat met het koraal en wat er gedaan kan worden om het koraal te beschermen.
Er was ook een tank met levend koraal en levende vissen te zien zodat de biologische interactie die plaatsvind in een koraal ecosyteem duidelijk werd. Door de nodige achtergrond informatie werd een goed beeld gevormd van het leven beneden de golven.

Verder waren in het museum nog vele dingen te zien uit onze tijd en dieren en mineralen die miljarden jaren geleden bestonden. Een erg fascinerend object was een model van een blauwe vinvis met originele afmetingen. Je denkt dat je weet hoe groot sommige dieren op deze aarde zijn, maar het is toch iets anders als je er naast staat.

’s Middags had iedereen tijd om zelf te bepalen wat hij ging doen. Wij besloten om richting de Tower Bridge te gaan. Nadat we een flinke tijd in de bus gezeten hadden (dit ging niet heel erg snel) en na een stukje lopen kwamen bij de brug. Onderweg deden we nog Piccadilly Circus, St. Paul’s Cathedral, Millenium Bridge en Shakespeare’s Globe aan. Ook hebben we nog snel een kleine stop gemaakt bij de Red Bus Shop, waar we een klein cadeautje voor de buschauffeur hebben gehaald.

Terwijl we lekker zaten te eten in de buurt van de Tower Bridge, kwamen we erachter dat we best wel een beetje moesten opschieten om nog op tijd bij de bus te komen. De bus zou rond 7 uur vertrekken bij het hostel. Sommigen besloten meteen de metro terug te pakken, maar anderen probeerde het eerst met de bus. Maar toen bleek dat dit veel te lang zou gaan duren, besloten ook wij om het laatste stukje toch maar met de metro te gaan.

Na een busreis van een paar uur arriveerden we in de haven van Dover, waarvandaan de boot naar Calais vertrok. Helaas bleken de ‘white cliffs of Dover’ in het donker niet wit, maar mat grijs te zijn. Na een boottocht van een aantal uur en een lange busreis, bereikten we eindbestemming Nijmegen in de vroege ochtend.