Kroatië (2014)

Klik hier voor het programma boekje van Kroatië.

Zaterdag 26 en zondag 27 april, Op weg naar Pula

Op een zonnige zaterdagavond vertrok de bus, waarin ook nog eens 40 biologen zaten, vanuit Nijmegen naar Pula. Na het nodige vermaak in de vorm van films en spelletjes heeft iedereen uiteindelijk zo goed of zo kwaad als het ging een slaaphouding gevonden en de nacht begon. Toen iedereen de volgende ochtend rond 8:00 uur de ogen weer geopend had, zat daar ineens een andere buschauffeur dan waarmee we de dag ervoor uit Nederland vertrokken waren. Kort na dit moment nam Willy, de nieuwe buschauffeur, de microfoon en begon te zingen. Jawel, karaoke in de bus werd een terugkerend thema van deze reis.

Eindelijk aangekomen bij het hostel vond iedereen zijn plekje en rende een deel van de groep gelijk het toch nog net iets te koude zeewater in. We hadden een vrije middag en iedereen kon zelf kiezen wat hij of zij zou gaan doen. In de avond gingen we gezamenlijk eten bij een knus restaurantje. Nadat iedereen zijn buikje rond gegeten had, was het tijd voor een voorstelrondje. Vervolgens gingen er nog een paar mensen Pula verkennen terwijl de rest nog even spelletjes ging spelen bij het hostel.

Maandag 28 april, het Ruđer Boŝković Marine Instituut

Vandaag zijn we een uurtje gaan rijden naar Rovinj, een ander pittoresk kustplaatsje. We belden aan bij het Ruđer Boŝković Marine Instituut. Het instituut houdt zich bezig met oceanografisch onderzoek, voornamelijk in de Adriatische zee. De lezingen gingen over picofytoplankton en microbiologisch onderzoek. Ook kregen we wat meer informatie over het instituut en een rondleiding door het gebouw. Tenslotte mochten we ook nog even kijken in het aquarium van het instituut. Na een lekkere lunch mocht iedereen voor zich Rovinj gaan ontdekken. Hoewel dit een klein beetje bemoeilijkt werd door de regen is iedereen toch met goede moed vertrokken en ook weer aan het eind van de middag teruggekomen.

Dinsdag 29 april, de Plitvicemeren

De dag was aangekomen om Pula te verruilen voor Zagreb. Er stond ons dus weer een lange busreis te wachten. Gelukkig stopten we onderweg bij de Plitvicemeren. Het gebied waar de Plitvicemeren liggen is het oudste en het grootste beschermde gebied in heel Zuidoost-Europa. We werden er rondgeleid door een gids. We kregen niet alleen informatie over de meren en de watervallen, maar ook over de plant- en diersoorten. We voelden ons er helemaal een met de omgeving toen de paden door de regen helemaal overstroomd waren. De oplettende mensen onder ons hebben ook nog een vuursalamander ontdekt. Met natte haren en een lach op ons gezicht reden we aan het eind van de middag verder naar Zagreb, waartussen ons nog één grote stop wachtte, het avondeten. In Zagreb kwamen we aan in een hip hostel, het chill-out hostel.

Woensdag 30 april, de universiteit van Zagreb

Na een mooie wandeling door het vandaag erg zonnige Zagreb kwamen we aan bij de universiteit van Zagreb. Op de Faculty of Science werd ons college gegeven door verschillende docenten. De onderwerpen van deze colleges liepen uiteen van mosselen tot autisme, dus er zat voor elke bioloog wat interessants bij. De lunch werd vandaag gegeten in de kantine van de faculteit. Het middagprogramma bestond uit een bezoek aan de Botanische tuin van Zagreb. Twee studenten verzorgden voor ons een korte rondleiding waarna iedereen zijn eigen weg kon gaan in Zagreb. Na het eten gingen de meeste biologen nog even mee de stad in om de straten van Zagreb onveilig te maken.

Donderdag 1 mei, de culturele tour

Voor het hostel werden we opgewacht door de gids die ons deze ochtend rond ging leiden door de stad. De culturele tour ging over het hoofdplein, langs de kathedraal, over de markt en door vele mooie straatjes. Op zijn tijd werden verschillende kunst- en bouwwerken toegelicht door een goed verhaal. Zo hebben we geleerd over het ontstaan van Zagreb, de verschillende kerken en een toren waar elke dag traditie getrouw om twaalf uur een kanon afgeschoten wordt. De tocht eindigde bij een restaurantje, waar dus ook de lunch genuttigd werd. In de middag kon iedereen weer zijn eigen weg gaan. Een deel van de groep besloot op zoek te gaan naar de dierentuin, terwijl anderen een terrasje pakte of de stad verder gingen verkennen.

Vrijdag 2 mei, Zumberak – Samoborsko gorje

Vandaag was het tijd om een nabijgelegen natuurpark, namelijk Zumberak – Samoborsko gorje, een bezoek te brengen. Het gebied ligt aan de Sloveense grens, ten oosten van Zagreb. De dag begon in Okic-grad, een oud middeleeuws stadje met een groot bos. Na een prachtige tocht door het bos kwamen we weer aan bij de bus. Na een kleine busreis vervolgden wij de tocht bij het plaatsje Budinjak. In het gebied waar wij doorheen gelopen zijn waren een paar grotten te vinden en ook hebben we hier nog wat leuke dieren gezien. Hoewel de zon in de ochtend nog erg fel scheen, sloeg dit beeld snel om naar een grote grijze massa in de lucht. Toen iedereen weer genoeg natuur gezien had, was het tijd om terug te keren naar Zagreb om het restaurant op te zoeken waar er weer gezamenlijk gegeten werd. Sommigen kozen voor een lange laatste avond terwijl anderen toch maar wat vroeger naar bed gingen.

Zaterdag 3 mei, tijd om naar huis te gaan

De hele zaterdag was iedereen vrij om te gaan en te staan. Veel mensen kozen ervoor om lekker uit te slapen en vervolgens na een uitgebreid ontbijt op zoek te gaan naar gezellige souvenir winkeltjes. Op de pleinen waar we met de culturele tour langsgekomen zijn stond de markt. De drie pleinen lagen op verschillende hoogtes. Op het onderste plein was vlees en vis te vinden, het middelste stond vol met bloemen en op het hoogste plein werd groente en fruit verkocht.

Na een laatste avondmaal in Zagreb, en daarmee ook het laatste avondmaal in Kroatië, verzamelde iedereen weer bij het hostel. Het was na deze prachtige week weer tijd om in de bus te stappen en helaas terug te rijden naar huis.